Camerimage 2019 – laur dla spotu „Pałac w Korczewie”

Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych z tegorocznego Camerimage wróciła ze statuetką za najlepszy spot o Funduszach Europejskich w Polsce. Tym razem wygraliśmy jubileuszową edycję 10. Konkursu Spotów Reklamowych, który organizowany jest podczas festiwalu. Czyżby 10 była szczęśliwą liczbą? Jeżeli tak, to niech ta dobra passa trwa i nigdy się nie kończy!

27. edycja Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych EnergaCamerimage została zorganizowana w Toruniu. Warto zwrócić uwagę, że tegoroczna edycja jest pierwszą, która odbyła się w mieście Mikołaja Kopernika po przeszło 10 latach. Można powiedzieć, że festiwal wrócił na miejsce, w którym się narodził. Z tej okazji Toruń hucznie obchodził jego powrót. My również mieliśmy co świętować.

Autentyczne efekty

Pierwsze miejsce w jubileuszowym 10. Konkursie Spotów Reklamowych „Fundusze Europejskie w kadrze” zdobyliśmy za spot „Pałac w Korczewie”, który uznano za najlepiej pokazujący rolę funduszy jako katalizatora zmian. W tym roku podium dzieliliśmy z Województwem Podkarpackim, które otrzymało nagrodę za najlepsze techniczne wykonanie klipu „Zmieniamy Podkarpackie z Funduszami Europejskimi – dla Siebie. Bliskich. Wszystkich!”. Jurorzy* wyróżnili również pomysł na spot Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju „Fundusze Europejskie dla MŚP” – pokazujący, jak przełamać opinie o trudnościach w uzyskaniu unijnego wsparcia.

Jury tegorocznej edycji Konkursu Spotów Reklamowych „Fundusze Europejskie w kadrze” w ramach festiwalu Camerimage przyznało jedną z głównych nagród filmowi pt. „Pałac w Korczewie”, który przedstawia oryginalną historię beneficjenta Funduszy Europejskich. To, co wyróżnia zaprezentowany spot, to pokazanie roli funduszy unijnych jako katalizatora zmian nie tylko w życiu beneficjenta, ale też lokalnej społeczności i regionu. W tym kontekście najbardziej urzekło mnie zdanie: „To, co zrobiliśmy teraz w sześć miesięcy, to bez funduszy unijnych zajęłoby mi chyba 60 lat”. Jest to kwintesencja polityki spójności, jej celów i efektów, które oddziałują na region, Polskę i całą Europę. Poza dobrze przedstawioną rolą funduszy unijnych i dobrze opowiedzianą historią warto też podkreślić profesjonalny warsztat wykonania samego filmu. Historia wciąga od pierwszych chwil, przyjemnie się ją ogląda. Dodam, że film wzbudził także kontrowersje. W czasie omawiania spotów reklamowych przez jury z uczestnikami konkursu pojawiły się komentarze dotyczące arystokratycznej kreacji bohaterki. Ale przecież Fundusze Europejskie są dla wszystkich – tych najbardziej potrzebujących i niesamodzielnych, jak i tych przedsiębiorczych. Ożywiona dyskusja jeszcze bardziej przekonała mnie do zasadności wyboru zwycięskiego klipu – filmu, o którym się mówi, który się przeżywa i komentuje. Chciałabym pogratulować pracownikom Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych, którzy przyczynili się do powstania filmu, i zachęcić do udostępniania go na jak największą skalę, bo przecież celem konkursu i tworzenia spotów reklamowych jest informowanie i promowanie Funduszy Europejskich – mówi Małgorzata Kucińska, członek Kapituły Konkursowej reprezentująca Komisję Europejską.

Każdego dnia przy wsparciu Funduszy Europejskich ktoś realizuje swoje marzenia i plany, dokonuje zmian. Pozytywnie rozwija swoje i nasze otoczenie. Jednak efekty takich działań nie zawsze są dostrzegane przez społeczeństwo. Dlatego naszym zadaniem jest pokazywanie w sposób zrozumiały i przystępny efektów przemian, które osiągane są przy wsparciu środków unijnych. Dzięki konkursowi nagradzane są dobre praktyki w zakresie informowania o przykładach i możliwościach związanych z ich wykorzystaniem. Celem rywalizacji jest nie tylko nagradzanie najlepszych spotów reklamowych, ale może przede wszystkim wymiana doświadczeń przez osoby zajmujące się promocją funduszy. A wszystko po to, aby rzetelniej i lepiej pokazywać korzyści, jakie płyną z realizowanych projektów.

Spot, za który zostaliśmy nagrodzeni, pokazuje, jak można dobrze i efektywnie wykorzystać środki z Funduszy Europejskich. Nasza bohaterka, pani Beata Ostrowska-Harris, wraz z rodziną od 30 lat remontuje obiekt, aby przywrócić mu dawny blask po zniszczeniach wojennych i długim okresie zaniedbań. Pochodzący z 1734 r. pałac jest częścią historii Polski – na początku XVIII w. to tu odbywały się zjazdy konfederatów barskich, a prababka Beaty Ostrowskiej-Harris – Joanna Kuczyńska – przyjaźniła się z Cyprianem Kamilem Norwidem, który zadedykował jej wiersz „Do pani na Korczewie” (niektóre ich listy zachowały się do dziś i są eksponowane na pałacowej wystawie poświęconej C. K. Norwidowi). Niewątpliwym atutem tego miejsca jest również jego położenie we wschodniej części Mazowsza, w malowniczej dolinie Bugu. Filmowa wypowiedź Beaty Ostrowskiej-Harris: „To, co zrobiliśmy teraz w sześć miesięcy, to bez funduszy unijnych zajęłoby mi chyba 60 lat” dobitnie potwierdza, że bez środków unijnych można realizować swoje plany, ale z nimi dzieje się to dużo szybciej i sprawniej. W tym tkwi clou Funduszy Europejskich, sens ubiegania się o dofinansowanie swoich inicjatyw, pomysłów, planów.

– Zwycięstwo za spot „Pałac w Korczewie” ogromnie cieszy. Nie jest to jednak nasza pierwsza wygrana na Camerimage. Pierwszy raz nagrodę otrzymaliśmy w 2012 r. za film „Dobrze być w użyciu” prezentujący efekty programu Kapitał Ludzki. Te dwa spoty łączy z pewnością skupienie się na człowieku i prosty przekaz, który zapada w pamięć. Wpływ Funduszy Europejskich wykracza daleko poza samo finansowanie projektów, niejednokrotnie odmieniając życie mieszkańców – mówi Mariusz Frankowski, dyrektor Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych.

Obejrzyjmy zwycięskie spoty:

 

W hołdzie X muzie 

Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych EnergaCamerimage jest największym i najbardziej znanym festiwalem poświęconym sztuce autorów zdjęć filmowych. Od 9 do 16 listopada 2019 r., w trakcie jego trwania, prowadzone były liczne seminaria i warsztaty, które przyciągnęły zarówno wielu zawodowych twórców, jak i studentów szkół filmowych z całego świata. Widzowie natomiast mogli uczestniczyć w prawdziwej uczcie filmowej. Pokazywane były obrazy współczesnego kina światowego, m.in. „Amundsen”, „Joker”, „Obywatel Jones” czy „Oficer i szpieg”. Głównym celem festiwalu jest wyłonienie i nagrodzenie najlepszych operatorów i reżyserów, którzy w licznych konkursach rywalizują z innymi swoimi dziełami, m.in. filmami polskimi, krótko- i długometrażowymi filmami fabularnymi, debiutami i pilotami seriali. W programie jest również konkurs dla instytucji zaangażowanych w zarządzanie i wdrażanie Funduszy Europejskich w Polsce „Fundusze Europejskie w kadrze”. O Złotą Kamerę walczą spoty, które reklamują i promują szeroki wachlarz możliwości oferowanych w ramach funduszy unijnych. W tym roku konkurs „Fundusze Europejskie w kadrze” organizowany był po raz 10. Inicjatorami rywalizacji są Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz Fundacja Tumult.

Paulina Gutowska-Jarosz

* Skład Kapituły Konkursowej: Monika Czaplicka (właścicielka agencji Wobuzz, autorka fanpage’a „Kryzysy w social mediach wybuchają w weekendy” i bloga czaplicka.eu), Małgorzata Kucińska (ekspertka z zakresu Funduszy Europejskich reprezentująca Komisję Europejską), Jan Majle (copywriter, dyrektor kreatywny w Change Integrated), Paweł Tkaczyk (strateg marki, bloger, pisarz), Arkadiusz Tomiak (operator filmowy, członek Europejskiej Akademii Filmowej, autor zdjęć m.in. do filmów „Obława”, „Karbala”, serialu „1983”).